Användbar liten hashtag-skola

Jag hänger på twitter en del, både privat och i tjänsten och har därför behov av att hålla reda på många olika flöden samtidigt. Jag tycker också att det är praktsikt att med hjälp av en klient kunna följa olika hashtags för omvärldsbevakning, eller för att till exempel kunna följa en konferens på avstånd. För detta använder jag, både på jobb-PC och hemma-diton, en klient för twitter som heter Hootsuite. Det finns en mängd andra sådana här klienter (där Tweetdeck kanske är den vanligaste) som med allra största säkerhet har samma hantering av hashtags som jag beskriver här, men eftersom jag använder Hootsuite är det hur man gör i Hootsuite jag kommer att beskriva nedan.

Många uppfattar och använder nog hashtags på twitter som enbart en slags ämnesbeskrivning av en tweet, utan att fundera närmre över varför det ska stå just en ”hash”, #, framför ordet. Det behövs egentligen inte heller för att det man skrivit om ska bli sökbart, däremot fyller det funktionen att ”ämnesordet” blir klickbart och det underlättar också insamling av twitteraktivitet vid exempelvis en konferens om man kommit överens om en gemensam hashtag.

I Hootsuite följer man mycket enkelt en hashtag genom att klicka på den och sen välja Save as stream. Då får man omedelbar tillgång till allt som skrivs med hashtaggen i ett dynamiskt flöde. Vill man inte längre följa hashtaggen är det bara att ta bort ”strömmen”.

Själv följer jag till exempel alltid  #ebok och när en intressant konferens pågår lägger jag ofta till den som ström också. Med ett av mina arbetskonton, det för konferensen Creating Knowledge VII , följer jag såklart vår egen hashtag #ckvii för att se om någon pratar om oss. Detta är ett, av många, sätt att bevaka vad som sägs om den egna organisation på nätet, man behöver inte alltid söka upp informationen utan man kan bevaka vad som sägs istället. ”Bevakning” låter förresten lite negativt, men jag tänker att man får ta det som sägs, både det positiva och det negativa, som feedback som kan användas för att förbättra verksamheten. Det är såklart INTE för att hålla kolla på vad enskilda tycker och sedan hämnas genom att vara sur i lånedisken! :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 770 andra följare